Μία 25ετία πίσω γύρισαν οι δημόσιες επενδύσεις

Αναδημοσίευση από το capital.gr

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 επέστρεψε το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), σύμφωνα με το προσχέδιο του εθνικού προϋπολογισμού για το 2016 που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες το υπουργείο Οικονομικών. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την διαφαινόμενη αδυναμία ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020) των υπό κατασκευή οδικών αξόνων ναρκοθετεί τα υφιστάμενα και νέα μεγάλα έργα. 

"Το νέο ΕΣΠΑ έχει λίγα χρήματα έτσι κι αλλιώς για έργα υποδομής [...] σε αυτή τη φάση πρέπει να αφήσουμε χρόνο να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων αναφορικά με τις συμβάσεις, τη διαπραγμάτευση δηλαδή που υπάρχει εν εξελίξει" δήλωσε, χθες, ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

Δημόσιες επενδύσεις – "ψίχουλα"
Οι διαθέσιμοι δημόσιοι πόροι για έργα υποδομής για το 2016 είναι συγκρίσιμοι, σε ονομαστικά μεγέθη με αυτούς του 1999, ενώ σε πραγματικούς όρους εάν ληφθεί υπόψη η αύξηση του κόστους του χρήματος τα τελευταία 15 χρόνια, πάνε ακόμη περισσότερα χρόνια πίσω. Επίσης, το ΠΔΕ ως ποσοστό του ΑΕΠ μετά βίας ξεπερνάει το 3,5%, όταν στα τέλη του 2000 ήταν διπλάσιο. Θα πρέπει, βέβαια, να σημειωθεί ότι η... οπισθοδρόμηση του ΠΔΕ κατά δεκαετίες, συνέβη και επί των προηγούμενων κυβερνήσεων. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τη διαχρονική σύγκριση που παρουσιάζει το Capital.gr, από το 2010 έως και φέτος το ΠΔΕ βρίσκεται σε διαρκή συρρίκνωση.

Έτσι, για το 2015 παραμένει στόχος που πρέπει να τηρηθεί η επίτευξη δαπανών ύψους 6,4 δισ. ευρώ. Ποιο είναι το ύψος του ΠΔΕ για φέτος; Δαπάνες ύψους 6,75 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 350 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2015. Από αυτές ποσό 6 δισ. ευρώ προβλέπεται να κατευθυνθεί στην προώθηση των έργων που θα συγχρηματοδοτηθούν από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ένωσης, ενώ ποσό 750 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθεί σε έργα που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους. Να σημειωθεί

Επίσης, σύμφωνα με το προσχέδιο έμφαση θα δοθεί σε έργα υποδομής (οδικά έργα, σιδηρόδρομοι, μετρό κ.λπ.), την επιχειρηματικότητα (κυρίως στους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού), την απασχόληση, την εκπαίδευση και κατάρτιση, την υγεία και την πρόνοια, την προστασία του περιβάλλοντος, σε έργα υποδομών που υλοποιούνται από τους ΟΤΑ και σε δράσεις για τη διοικητική μεταρρύθμιση.

Πάντως, ελλείψει χρημάτων απειροελάχιστα αναμένεται να είναι τα έργα που θα μπορούσαν να ξεκινήσουν μέσα στο 2016, ενώ νέα projects, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και η γραμμή 4 του μετρό δεν έχουν καν δημοπρατηθεί. Αναμφισβήτητα, ρόλο- κλειδί θα αποτελέσει η ιδιωτική χρηματοδότηση για την οποία προαπαιτούμενα είναι η σταθεροποίηση της οικονομίας και η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.

Κατηγορία: 
Φορέας: 
Tags: