Ροή ειδήσεων

Αγώνας δρόμου για να μη χαθούν οι πόροι του ΕΣΠΑ (αναδημοσίευση από την “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”, του Γ. Λιάλιου)

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 22/07/2015 ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Με τα χρήματα της ΕΤΕπ θα καλυφθούν σταδιακά οι μεγάλες εκκρεμότητες των τρεχόντων έργων ΕΣΠΑ, προκειμένου τα έργα να «ξεπαγώσουν» και να υπάρξει «ανακύκλωση» των κοινοτικών πόρων.
Στην επανεκκίνηση του ΕΣΠΑ, προκειμένου να αποφευχθεί η απώλεια πόρων την κρίσιμη περίοδο ολοκλήρωσης του προγράμματος εστιάζει τις προσπάθειές του το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού. Ο υπουργός μεταβαίνει σήμερα στις Βρυξέλλες, συνοδευόμενος από δύο γενικούς γραμματείς, ενώ παράλληλα καταβάλλεται προσπάθεια για την εκταμίευση περίπου 580 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο κ. Γιώργος Σταθάκης, που συνοδεύεται από τους γενικούς γραμματείς ΕΣΠΑ κ. Αλέξη Χαρίτση και ΕΤΠΑ κ. Ευγενία Φωτονιάτα θα έχει σήμερα συνάντηση με τη Ρουμάνα επίτροπο Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρετού και ενδεχομένως άλλους Ευρωπαίους αξιωματούχους. Η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει την παράταση του τρέχοντος ΕΣΠΑ, αίτημα που έχει απορριφθεί. Με δεδομένο ότι ανάλογα αιτήματα έχουν υποβάλει ακόμα οκτώ χώρες -και έχουν επίσης απορριφθεί- θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να γίνει εξαίρεση για την περίπτωση της Ελλάδας.
Η κ. Κρετού έχει προτείνει (και η πρόταση περιελήφθη στο γνωστό πακέτο Γιουνκέρ των 35 δισ. ευρώ) να καλύψει η Ε.Ε. το 100% της συγχρηματοδότησης του υπολοίπου για την περίοδο 2007-2013 αναδρομικά, κάτι που θα φέρει πρόσθετη ρευστότητα περίπου 500 εκατ. ευρώ και εξοικονόμηση περίπου 2 δισ. ευρώ για τον ελληνικό προϋπολογισμό. Ομως, θα πρέπει να αλλάξει ο κανονισμός του ΕΣΠΑ και αυτό είναι μια διαδικασία που με τους συνήθεις ρυθμούς της κοινοτικής γραφειοκρατίας εκτιμάται ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν από τον Νοέμβριο.
Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, η ελληνική πλευρά αναζητεί τρόπους ώστε να μη χαθεί το υπόλοιπο των χρηματοδοτήσεων του τρέχοντος ΕΣΠΑ, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα έπρεπε μεγάλος αριθμός έργων να μεταφερθεί ως «γέφυρες» στο νέο πλαίσιο στήριξης. Και να οδηγήσει στον συνολικό ανασχεδιασμό
του, αφήνοντας εκτός αρκετά από τα έργα που επρόκειτο να ενταχθούν. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά θα καταθέσει μια νέα πρόταση, η οποία ωστόσο δεν έχει ακόμα γίνει γνωστή.
Πάντως, όσον αφορά το νέο ΕΣΠΑ, το προηγούμενο διάστημα ανακοινώθηκε η αύξηση της προκαταβολής από τα Διαρθρωτικά Ταμεία κατά 1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για μέρος του συνόλου των χρημάτων που δικαιούται η χώρα μας μέχρι το 2020 από το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την Κοινή Αγροτική Πολιτική, το ύψος των οποίων προσεγγίζει τα 35 δισ. ευρώ. Η προκαταβολή συνιστά μια πρόσθετη αύξηση της ήδη εγκριθείσας προκαταβολής που δικαιούται η χώρα μας στο πλαίσιο των Διαρθρωτικών Ταμείων, την οποία έχουμε λάβει και ανέρχεται στα 322 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στελέχη του υπουργείου είχαν προχθές συνάντηση με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Στόχος είναι να αντληθούν περί τα 230 εκατ. ευρώ (από το δάνειο που είχε συναφθεί για να καλυφθεί η εθνική συμμετοχή στους παραχωρημένους οδικούς άξονες) και ακόμα 300-350 εκατ. ευρώ. Με τα χρήματα αυτά θα καλυφθούν σταδιακά οι μεγάλες εκκρεμότητες των τρεχόντων έργων ΕΣΠΑ, προκειμένου τα έργα να «ξεπαγώσουν» και να υπάρξει «ανακύκλωση» των κοινοτικών πόρων. Στελέχη του υπουργείου θεωρούν ότι οι επόμενες δύο εβδομάδες θα είναι κρίσιμες για την έκβαση των επαφών με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Κατηγορία:
Επικαιρότητα
ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ